גרפולוגיה באימון גרפו-תרפיה

הגרפולוגיה היא תקשורת בלתי מילולית. אנו משליכים את אישיותנו, הרגלנו ואמונתנו בדרכנו הייחודיות והאינדיבידואליות על גבי הנייר באופן בלתי מודע (מעין צילום רנטגן). כתב ידנו הוא כתב מוח, המשקף את עלומנו הפנימי. איתור משקעים וקונפליקטים פנימיים המוסתרים ברבדים הלא מודעים של האישיות. שיקוף החוזקות, החולשות והפוטנציאל הטמון בנו. אופן התנהלותנו הביצועית והתפקודית. מידת המוטיבציה או האנרגיה העומדת לרשותנו. מידת יעילותנו. מוקדי שליטה פנימי / חיצוני. מיקוד במטרה. התמודדות במצבי אי-וודאות, התמדה, יושר פנימי וכו'.
   

הגרפולוגיה והגרפו-תרפיה כמו גם שפת הגוף, היא עוד כלי אשר אני משלבת בתוך ארגז הכלים שלי באימון. הגרפולוגיה מדוייקת, מהירה ויחסית זולה. חוסכת זמן יקר במיפוי וזיהוי אישיותנו, הרגלנו, אמונתנו, התנהלותנו. מפלסת דרך ישירה לדימוי העצמי ולהערכה העצמית שלנו, לתקשורת הבינאישית והפנימית שלנו, לתקשורת התוך משפחתית שלנו ולקצב המשפחתי בין בני המשפחה ומחוצה לה. לחולשות ולחוזקות שלנו, להבנה עמוקה של הערכים שלנו, המניעים שלנו והפוטנציאל הטמון בנו. למקומות בהם המתאמן חווה קושי יומיומי, תסכולים, דחיינות, מוסחות, קשיים בהבחנה בין עיקר לטפל. קשיים בהתמדה ובהתארגנות, בהחלטות. כל אלה במהלך השנים מקבלים צורות שונות ומתבצרות היטב בחומות עבים של מגננות.
   
 
הגרפולוגיה מסייעת לי בתהליך האימון במיקוד ובקביעת מטרות ויעדים ומדידים המותאמים ספציפית לקצב וליכולות האישיים של המתאמן. הנסיון מראה, כי אנשים רבים נוהגים להמשיך בהתנהלות פחות אפקטיבית ויעילה ההולמת את המתאמן, אשר לא באה מהמקום הטבעי והנקי שלו, אלא מתוך אמונות והרגלים ישנים שרכש במהלך החיים ולאו דווקא מתאימים לאישיותו של המתאמן ולקצב חייו. משום כך הוא מוצא עצמו הרבה פעמים עוסק בתחומים פחות מספקים בהם הוא חווה פחות הצלחות וחוסר מיצוי הפוטנציאל שלו. מכיון שבמרוצת הזמן הפסיק להאמין בעצמו ולאפשר לעצמו לחלום ולחיות את חייו כפי שבאמת היה רוצה. ולכן מלכתחילה הציב לעצמו רף נמוך מדי מתוך פחד להצליח ואשר פחד זה גם שיתק אותו והשפיע על הבחירה שלו להישאר במקום הנוח, המוכר והבטוח הנקרא "הימנעות" ועל-ידי כך להישאר להיות מי שהוא לא ולהמשיך בהרגל הכואב של רציית הסביבה ואי כנות עם עצמו - דריכה במלכודת הדימוי העצמי הנמוך.

הגרפולוגיה מסננת את אותם המקומות שאנו מנסים להראות כלפי חוץ, ומבליטה את האמת הפנימית. משקפת כמראה את המחירים והתמורות, המניעים, היכן ומדוע אנו מרגישים חוסר סיפוק עצמי, תת הישגיות, דימוי עצמי נמוך.

ובנמימה אופטימית יותר, מכיון שרובנו גדלנו על הרגלים, אמונות מאפשרות או מוטעות המוטמעות עמוק בתוכנו, כי אמרו לנו דברים מעודדים או פוגעים שלא בצדק ולכן אנו יכולים להדבירם ולשנותם מתוך בחירה, באמצעות כלי טכני מעשי "גרפו-תרפיה" המאפשר לנו לאמן את אותו השריר הרפוי בו המתאמן תקוע ולחזקו ע"י אימון טכני ממוקד ויעיל מאוד. תהליך טכני זה ממוקד, קצר, לפעמים מעט קשה - כי זה יציאה מהמקום המוכר והנוח.

האימון בגרפו-תרפיה מקל על המתאמן ומשפר את מצבו הנפשי, הרגשי וההתנהלותי. אני עוזרת למתאמן לחזק את המקומות החלשים ולרכך את הממקומות הנוקשים על-מנת להשתחרר מהקשיים, מהתסכולים והמתחים היומיומיים ועל-ידי כך ליצור איזון בחייו.

מחקרים מוכיחים ומנסיוני האישי ועם מתאמניי, שכמו שאנו יכולים לשנות הרגלים ואמונות שכבר אינם משרתים אותנו עוד, ע"י מודעות ואימון הרגלים ואמונות חדשים, ניתן גם להטמיע שינויים בתוכנו ע"י פעולות טכניות חיצוניות אשר ישפיעו על דפוסי התנהגותנו הפנימיים. שיטה זו מתמקדת בשינוי אופני ההתבטאות הבאים לידי ביטוי בהתנהגותנו ובהתנהלותנו.

לדוגמא:
שיפור המבט בזולת, שיפור התקשורת הבלתי מילולית והמילולית, יציבה, ישיבה, עמידה, הליכה, מוטיבציה, אנרגיה, התארגנות, התנהלות. כל אלה ניתנים לשיפור ע"י תרגול ושינון המערכת הרגשית, מוטורית, שכלית אצל המתאמן באמצעות לחץ והרפיה במקומות הנכונים בכתיבה.


התהליך
תהליך הגרפותרפיה בא ליצור פריצת דרך בצורה עקיפה על התת-מודע וע"י כך ליצור שינוי בהרגלים ובאמונות המתאמן, מעין מנטרה. תרגול ואימון החוזקות והחולשות כמו שריר רפוי) עליהם צריך להתאמן ע"י התמקדות בתחומים ספציפיים בהם המתאמן רוצה ליצור שינוי.


אז איך זה עובד?
שלב ראשון: תהליך האימון כולל בתוכו תהליך אבחון מעמיק ומיקוד בצרכים הספציפיים של המתאמן, זיהוי החולשות והחוזקות, מצוקות וקשיים יומיומיים בהם המתאמן חווה תסכול ודימוי עצמי נמוך. אני עוזרת למתאמן ליצור איזון וצמצום הפערים בין הרצוי למצוי, מודעות עצמית והבנה עמוקה ובחירה במגוון רחב של כלים שיאפשרו לו להשיב את האמונה בעצמו ולהשיג תוצאות והצלחות מהירות ע"י הצבת ובניית מטרות מציאותיות המתאימות למתאמן ולקצב האישי שלו.

שלב שני: איתור ומיפוי חולשות וחוזקות המתאמן. שינוי דרכי הולכת הדיו על הנייר, לחץ, גודל וכו' עפ"י מקרים ספציפיים בהם המתאמן רוצה ליצור שינוי. בדרכו ובקצת האישי שלו.

שלב שלישי: אימון ותרגול השינויים הספציפיים, אותם אני מלמדת ומעודדת כבר מתחילת השימוש בכתיבה המתאימה והנכונה למתאמן. חשוב לציין, שכדי ליצור הרגל וכתיבה ספונטאנית, אנו מתחילים באופן יזום ומאולץ, כזה שלא נוח ודורש מאמץ מחשבתי ופיסי שלעתים לא פשוט משום שזה כרוך ביציאה מהמקום הנוח והבטוח למקום של קושי ואי-וודאות. במשך הזמן המתאמן מסגל לעצמו הרגל חדש שמחליפו בישן ע"י תרגול יומיומי כמו מנטרה, עד להטמעת ההרגל וע"י כך יצור שינוי בתת-המודע. ע"י חיזוק שריר רפוי זה, המתאמן יוצר שינוי פנימי באישיותו.
 
הכתיבה היא סוג של תרפיה. אני מבקשת מהמתאמן לכתוב כל שעולה ברוחו. בניתוח גרפולוגי מעמיק, נחשפים צדדי טעונים ובלתי פתורים בהם המתאמן תקוע. ע"י תרגול גרפו-תרפי המתאמן יעבד את אותם קשיים באופן יזום וממוקד באופן כזה שיצור שינוי בתת-המודע באמצעות תרגול טכני יומיומי בכתיבה בכל מיני אופנים המותאמים ליעדים שהצבנו ביחד עבור המתאמן. תרגול זה לוחץ על אותם המקומות הרגשיים במערכת העצבים המביא בסיומו של תהליך - לשינוי משמעותי בדפוסי התנהגותו של המתאמן.


דוגמאות ליצירת שינוי בדימוי העצמי, בדפוסי ההתנהגות וההתנהלות הרגשית, חשיבתית וביצועית של המתאמן ע"י הגרפו-תרפיה:
מצוי: דימוי עצמי נמוך   רצוי: דימוי עצמי גבוה
כתב ידו של אדם עם דימוי עצמי נמוך מתאפיין בגודל אותיות קטן, רפוי, חלש ופעמים אף רוטט. אין הרמוניה במעברים בתוך האותיות עצמן. תחושה של כתב הנחבא אל הכלים, ללא נוכחות. הכתב איטי, אין דינאמיות. הכתב בד"כ נראה לפי התקן הנלמד. בד"כ נראה מאורגן ומסודר. החתימה קטנה ביחס לטקסט.
אימון גרפותרפי: אותיות עגולות וגדולות יותר, קווים נחושים, קישורים בין האותיות, לחץ והרפיה הרמוניים. תפוסה רחבה על הנייר, כתיבה ספונטנית וקולחת יותר. שמירה על אירגון אך לא כפייתי מידי. החתימה גדולה ביחס לטקסט.

מצוי: הימנעות (פאסיביות)   רצוי: יוזמה (אקטיביות)
כתב ידו של אדם פאסיבי מתאפיין בכתב פרוד, כתב צר, שוליים ימניים ושמאליים נסוגים, ציר אותיות ישר, יותר זוויתי מקשתי, כתב קטן, פעמים קווים נסוגים בסיום האותיות, אין חיבורים, תנועות מעכבות את ההבעה, כתב די אנמי. חתימה קטנה יחסית לטקסט.
אימון גרפותרפי: אותיות גדולות יותר, רווחים בין מילים גדולים יותר, קישורים בין האותיות, שוליים ימניים מתרחבים מעט, כתב מהיר, ספונטאני, ציר אותיות ימני, תנועות מקדמות את ההבעה. קווים קשתיים ויחד עם זאת קווים נחושים, וסיומת שיפודית. כתב גדול, תפוסה רחב יותר על הנייר, האותיות מתכווננות לאותיות הבאות אחריהן, חיבורים יעילים בין האותיות, כתב דינאמי ושונה מהתקן הנלמד. חתימה גדולה יחסית לטקסט.

מצוי: מופנם (סגור)   רצוי: מוחצן (פתוח)
כתב ידו של אדם מופנם מתאפיין באותיות צרות, סגורות ומשתבללות כלפי פנים, כתב יד יחסית קטן, זוויתי, אין קישורים בין האותיות, רווחים גדולים יחסית בין המלים, לחץ כפות יותר מרפוי. ציר אותיות יכול להיות ישר או שמאלי, אותיות מעכבות את ההבעה. חתימה קטנה עם תנועות סגורות ומעכבות הבעה.
אימון גרפותרפי: אותיות רחבות, גדולות, קישורים רבים בין האותיות, כל אות מתכווננת לאות הבאה אחריה, אותיות פתוחות ומאווררות. תפוסה רחבה ומלאה על הנייר. הקו מעוגל קשתי, רווחים הולמים והרמוניים בין המלים, לחץ והרפייה הרמוניים, ציר אותיות בד"כ ימני ופעמים האות הראשונה גדולה יותר מאלה הבאות אחריה. תנועות מקדמות הבעה. חתימה גדולה, רחבה ומלאה הרבה יותר יחסית לטקסט.


 
יש לנו . . . רק מה שנאפשר לעצמנו
 
 
איילת לוינרסקי    טל. 052-8955544    ayeletlev@adhdcenter.co.il                                                                                            Design: Edna Ricklin's studio

לייבסיטי - בניית אתרים